logo

न्यायसिद्धान्तमुक्तावली (नव्यन्यायदर्शनम्)

कारिकावली

नूतनजलधररुचये गोपवधूटीदुकूललचौराय ।

तस्मै कृष्णाय नम: संसारमहीरुहस्य बीजाय ।।१।।

द्रव्यं गुणस्तथा कर्म सामान्यं सविशेषकम् ।

समवायस्तथाऽभाव: पदार्था: सप्त कीर्तिता: ।।२।।

क्षित्यप्तेजोमरुद्व्योमकालदिग्देहिनो मन: ।

द्रव्याणि अथ गुणा रूपं रसो गन्धस्तत: परम् ।।३।।

स्पर्श: सङ्ख्या परिमिति: पृथक्त्वं च तत: परम् ।

संयोगश्च विभागश्च परत्वं चापरत्वकम् ।।४।।

बुद्धि: सुखं दु:खमिच्छा द्वेषो यत्नो गुरुत्वकम् ।

द्रवत्वं स्नेह-संस्कारावदृष्टं शब्द एव च ।।५।।

उत्क्षेपणं ततोऽपक्षेपणमाकुञ्चनं तथा ।

प्रसारणं च गमनं कर्माण्येतानि पञ्च च ।।६।।

भ्रमणं रेचनं स्यन्दनोध्र्वज्वलनमेव च ।

तिय्र्यग्गमनमप्यत्र गमनादेव लभ्यते ।।७।।

सामान्यं द्विविधं प्रोत्तंâ परं चाऽपरमेव च ।

द्रव्यादित्रिकवृत्तिस्तु सत्ता परतयोच्यते ।।८।।

परभिन्ना तु या जाति: सैवापरतयोच्यते ।

द्रव्यत्वादिकजातिस्तु परापरतयोच्यते ।।९।।

व्यापकत्वात् पराऽपि स्याद् व्याप्यत्वादपराऽपि च ।

अन्त्यो नित्यद्रव्यवृत्तिर्विशेष: परिकीर्तित: ।।१०।।

घटादीनां कपालादौ द्रव्येषु गुणकर्मणो: ।

तेषु जातेश्च सम्बन्ध: समवाय: प्रकीर्तित: ।।११।।

अभावस्तुद्विधा संसर्गान्योन्याभावभेदत: ।

प्रागभावस्तथा ध्वंसोऽप्यत्यन्ताभाव एव च ।।१२।।

एवं त्रैविध्यमापन्न: संसर्गाभाव इष्यते ।

सप्तानामपि साधम्र्यं ज्ञेयत्वादिकमुच्यते ।।१३।।

द्रव्यादय: पञ्च भावा अनेके समवायिन: ।

सत्तावन्तस्त्रयस्त्वाद्या गुणादिर्निगुणक्रिय: ।।१४।।

सामान्यपरिहीनास्तु सर्वे जात्यादयो मता: ।

पारिमाण्डल्यभिन्नानां कारणत्वमुदाहृतम् ।।१५।।

अन्यथासिद्धिशून्यस्य नियता पूर्ववर्तिता ।

कारणत्वं भवेत्तस्य त्रैविध्यं परिकीर्तितम् ।।१६।।

समवायिकारणत्वं ज्ञेयमथाप्यसमवायिहेतुत्वम् ।

एवं न्यायनयज्ञैस्तृतीयमुत्तंâ निमित्तहेतुत्वम् ।।१७।।

यत्समवेतं कार्यं भवति ज्ञेयं तु समवायिजनवंâ तत् ।

तत्राऽऽसन्नं जनवंâ द्वितीयमाभ्यां परं तृतीयं स्यात् ।।१८।।

येन सह पूर्वभाव:, कारणमादाय वा यस्य ।

अन्यं प्रति पूर्वत्वे ज्ञाते यत्पूर्वभावविज्ञानम् ।।१९।।

जनवंâ प्रति पूर्ववृत्तितामपरिज्ञाय न यस्य गृह्यते ।

अतिरिक्तमथापि यद्भवेन्नियतावश्यकपूर्वभाविन: ।।२०।।

एते पञ्चान्यथासिद्धा दण्डत्वादिकमादिमम् ।

घटादौ दण्डरूपादि द्वितीयमपि दर्शितम् ।।२१।।

तृतीयं तु भवेद्व्योम कुलालजनकोऽपर: ।

पञ्चमो रासभादि: स्यादेतेष्वावश्यकस्त्वसौ ।।२२।।

समवायिकारणत्वं द्रव्यस्यैवेति विज्ञेयम् ।

गुणकर्ममात्रवृत्ति ज्ञेयमथाप्यसमवायिहेतुत्वम् ।।२३।।

अन्यत्र नित्यद्रव्येभ्य आश्रितत्वमिहोच्यते ।

क्षित्यादीनां नवानां तु द्रव्यत्वं गुणयोगिता ।।२४।।

क्षितिर्जलं तथा तेज: पवनो मन एव च ।

परापरत्वमूर्तत्वक्रियावेगाश्रया अमी ।।२५।।

कालखात्मदिशां सर्वगतत्वं परमं महत् ।

क्षित्यादि पञ्च भूतानि चत्वारि स्पर्शवन्ति हि ।।२६।।

द्रव्यारम्भश्चतुर्षु स्यादथाऽऽकाशशरीरिणाम् ।

अव्याप्यवृत्तिक्षणिको विशेषगुण इष्यते ।।२७।।

रूप-द्रवत्व-प्रत्यक्ष-योगिन: प्रथमास्त्रय: ।

गुरुणी द्वे रसवती द्वयोर्नैमित्तिको द्रव: ।।२८।।

आत्मानो भूतवर्गाश्च विशेषगुणयोगिन: ।

यदुत्तंâ यस्य साधम्र्यं वैधम्र्यमितरस्य तत् ।।२९।।

स्पर्शादयोऽष्टौ वेगाख्य: संस्कारो मरुतो गुणा: ।

स्पर्शाद्यष्टौ रूपवेगौ द्रवत्वं तेजसो गुणा:।।३०।।

स्पर्शादयोऽष्टौ वेगश्च गुरुत्वञ्च द्रवत्वकम् ।

रूपं रसस्तथा स्नेहो वारिण्येते चतुर्दश ।।३१।।

स्नेहहीना गन्धयुता: क्षितावेते चतुर्दश ।

बुद्ध्यादिषट्वंâ सङ्ख्यादिपञ्चवंâ भावना तथा ।।३२।।

धर्माधर्मौ गुणा एते आत्मन: स्युश्चतुर्दश ।

सङ्ख्यादिपञ्चवंâ कालदिशो: शब्दश्च ते च खे ।।३३।।

सङ्ख्यादिपञ्चवंâ बुद्धिरिच्छा यत्नोऽपि चेश्वरे ।

परापरत्वे सङ्ख्याद्या: पञ्च वेगश्च मानसे ।।३४।।

तत्र क्षितिर्गन्धहेतु: नानारूपवती मता ।

षड्विधस्तु रसस्तत्र गन्धस्तु द्विविधो मत: ।।३५।।

स्पर्शस्तस्यास्तु विज्ञेयो ह्यनुष्णाशीतपाकज: ।

नित्याऽनित्या च सा द्वेधा नित्या स्यादणुलक्षणा ।।३६।।

अनित्या तु तदन्या स्यात् सैवाऽवयवयोगिनी ।

सा च त्रिधा भवेद्देहमिन्द्रियं विषयस्तथा ।।३७।।

योजिनादिर्भवेद्देह इन्द्रियं घ्राणलक्षणम् ।

विषयो द्वयणुकादिश्च ब्रह्माण्डान्त उदाहृत: ।।३८।।

वर्ण: शुक्लो रस-स्पर्शो जले मधुर-शीतलौ ।

स्नेहस्तत्र द्रवत्वं तु सांसिद्धिकमुदाहृतम् ।।३९।।

नित्यतादि प्रथमवत्, किन्तु देहमयोनिजम् ।

इन्द्रियं रसनं सिन्र्धुिहमार्दििवषयो मत: ।।४०।।

उष्ण: स्पर्शस्तेजसस्तु स्याद्रूपं शुक्लभास्वरम् ।

नैमित्तिवंâ द्रवत्वं तु नित्यतादि च पूर्ववत् ।।४१।।

इन्द्रियं नयनं वह्नि: स्वर्णार्दििवषयो मत: ।

अपाकजोनुष्णाशीतस्पर्शस्तु पवने मत: ।।४२।।

तिर्यग्गमनवानेष ज्ञेय: स्पर्शादिलिङ्गक: ।

पूर्ववन्नित्यताद्युत्तंâ देहव्यापि त्वगिन्द्रियम् ।।४३।।

प्राणादिस्तु महावायुपर्यन्तो विषयो मत: ।

आकाशस्य तु विज्ञेय: शब्दो वैशेषिको गुण: ।।४४।।

इन्द्रयन्तु भेवेच्छोत्रमेक: सन्नप्युपाधित: ।

जन्यानां जनक: काल: जगतामाश्रयो मत: ।।४५।।

परापरत्वधीहेतु:, क्षणादि: स्यादुपाधित: ।

दूरान्तिकादिधीहेतुरेका नित्या दिगुच्यते ।।४६।।

उपाधिभेदादेकाऽपि प्राच्यादिव्यपदेशभाव्â

आत्मेन्द्रियाद्यधिष्ठाता करणं हि सकर्तृकम् ।।४७।।

शरीरस्य न चैतन्यं मृतेषु व्यभिचारत: ।

तथात्वं चेदिन्द्रियाणामुपघातके कथं स्मृति: ? ।।४८।।

मनोऽपि न तथा, ज्ञानाद्यनध्यक्षं तदा भवेत् ।

धर्माधर्माश्रयोऽध्यक्षो विशेषगुणयोगत: ।।४९।।

प्रवृत्त्याद्यनुमेयाऽयं रथगत्येव सारथि: ।

अहज्ररस्याऽऽश्रयोऽयं मनोमात्रस्य गोचर: ।।५०।।

विभुर्बुद्ध्यादिगुणवान् बुद्धिस्तु द्विविधा मता ।।

अनुभूति: स्मृतिश्च स्यात् अनुभूतिश्चर्तुिवधा ।।५१।।

प्रत्यक्षमप्यनुमितिस्तथोपमितिशब्दजे ।

घ्राणजादिप्रभेदेन प्रत्यक्षं षड्विधं मतम् ।।५२।।

घ्राणस्य गोचरो गन्धो गन्धत्वादिरपि स्मृत: ।

तथा रसो रसज्ञाया: तथा शब्दोऽपि च श्रुते: ।।५३।।

उद्भूतरूपं नयनस्य गोचरो द्रव्याणि तद्वन्ति पृथक्त्वसङ्ख्ये ।

विभागसंयोगपरापरत्वस्नेहद्रवत्वं परिमाणयुक्तम् ।।५४।।

क्रियां जातिं योग्यवृत्तिं समवायं च तादृशम् ।

गृþाति चक्षु:सम्बन्धादालोकोद्भूतरूपयो: ।।५५।।

उद्भूतस्पर्शवत् द्रव्यं गोचर: सोऽपि च त्वच: ।

रूपान्यच्चक्षुषो योग्यं रूपमत्राऽपि कारणम् ।।५३।।

द्रव्याध्यक्षे त्वचो योगो मनसा ज्ञानकारणम् ।

मनोग्राह्यं सुखं दु:खमिच्छा द्वेषो मति: कृति: ।।५७।।

ज्ञानं यन्र्नििवकल्पाख्यं तदतीन्द्रियमिष्यते ।

महत्त्वं षड्विधे हेतु:, इन्द्रियं करणं मतम् ।।५८।।

विषयेन्द्रियसम्बन्धो व्यापार: सोऽपि षड्विध: ।

द्रव्यग्रहस्तु संयोगात् संयुक्तसमवायत: ।।५९।।

द्रव्येषु समवेतानां तथा तत्समवायत: ।

तत्राऽपि समवेतानां शब्दस्य समवायत: ।।६०।।

तद्वृत्तीनां समवेतसमवायेन तु ग्रह: ।

प्रत्यक्षं समवायस्य विशेषणतया भवेत् ।।६१।।

विशेषणतया तद्वदभावानां ग्रहो भवेत् ।

अलौकिकस्तु व्यापारस्त्रिविध: परिर्कीितत: ।

सामान्यलक्षणो ज्ञानलक्षणो योगजस्तथा ।।६३।।

आसत्तिराश्रयाणां तु सामान्यज्ञानमिष्यते ।

तदिन्द्रियजतद्धर्मबोधसामग्र्यपेक्ष्यते ।।६४।।

विषयी यस्य तस्यैव व्यापारौ ज्ञानलक्षण: ।

योगजो द्विविध: प्रोक्तो युक्तयुञ्जानभेदत: ।।६५।।

युक्तस्य सर्वदा भानं, चिन्तासहकृतोऽपर: ।

×